Az oldalról letölthető anyagok a Harmat Kiadó Játéktár hit- és erkölcstanoktatáshoz és bibliai foglalkozásokhoz című pedagógiai segédletének „ráadása”.
Mindegyik alábbi tevékenység a CikCakk magazin egy-egy eddig megjelent cikkének feldolgozása. Ötletadók arra nézve, hogy miképp használhatják írásainkat a pedagógusok hittanórán, bibliai foglalkozásokon vagy éppen erkölcstanon, hiszen a lapszámok az alsó tagozatos erkölcstanoktatás kerettantervi témakörei köré épülnek.
Milyen vagyok? (Játéktár, 8. o)
- A letölthető Milyen vagyok? című önismereti teszt gyereknyelven, játékosan, korosztálynak megfelelő módon voltaképpen a hippokratészi vérmérsékleti típusokat tárja elénk. (Flegma Ferkó nem más, mint a flegmatikus, Segítőkész Eszter a melankolikus, Tűzrőlpattant Terka a kolerikus, Fényes Napsugár pedig a szangvinikus személyiség megtestesítője.)
- A teszt kérdéseit kinyomtathatjuk vagy kivetíthetjük a gyerekeknek. Minden ember más és más. Nincs két egyforma élőlény a világon, ezt már bebizonyították. Ennek ellenére vannak olyan tulajdonságok, amelyek sok emberre jellemzőek. Tulajdonságaink alapján többféle típusba tartozhatunk. Te kire hasonlítasz leginkább? Haladjunk sorban, vezessük a gyerekeket a feladat értelmezésében, értékelésében. Végül pedig beszélgessünk a gyerekek saját eredményeiről: Te melyik figurára hasonlítasz leginkább a teszt alapján? Mi volt a legmeglepőbb neked a tesztben? Miért?
Letöltés:
Ha a PDF-ek a böngészőben jelennek meg, a letöltéshez az egér jobb gombjával választhatja az “Oldal mentése…” lehetőséget.
Milyen vagyok_DOC_és _megoldások
Megjelent a 2013/1-es számban.
Tied a döntés! (22. o.)
- Nyomtassuk ki a gyerekeknek a Tied a döntés! című cikket.
- A gyerekek kiscsoportban elolvassák és közösen megvitatják a szövegben szereplő kérdéseket. Ez alapján minden csoport összeállít egy „szöveggyűjteményt”, amelyben konkrét mondatok szerepelnek: mit mondanának a társuknak, aki helytelen vagy veszélyes vállalkozásra hívja őket.
Például:
Nem vagyunk mi akcióhősök, hogy bármit megússzunk!
Szerinted ez jó buli lenne? És utána, amikor jön a bünti, akkor is?
Ez a te döntésed. Én nagyon utálnám, ha ezt végigcsinálnám.
Letöltés:
Megjelent a 2014/1-es számban.
A szeretet nyelvei (29. o.)
- Ha úgy találjuk, megismertethetjük a gyerekekkel a szeretetnyelv fogalmát és a konkrét típusokat is. Képzeld el, hogy a szeretet olyan, mint egy nyelv. Ha mindenki magyarul beszélne, nem is lenne semmi gond. De mi történik, ha olyan valakivel találkozol, akinek más az anyanyelve? Ahhoz, hogy megértsétek a másikat, a legjobb, ha mindketten elkezditek megtanulni egymás nyelvét. A szeretetet is különböző „nyelveken” lehet beszélni, vagyis különböző módon fejezzük ki a szeretetünket. Van, akinek a dicsérő szó, másoknak az együtt eltöltött idő a fontos, vagy éppen egy-egy kis ajándék, egy hatalmas maciölelés, esetleg egy nem várt figyelmesség üzeni azt, hogy „szeretlek! Fontos vagy nekem!”.
- Olvassuk fel a A szeretet nyelvei című cikket. Az olvasottak alapján mindenki próbálja meg eldönteni, neki mi a szeretetnyelve. Kérdésekkel segíthetjük őket, például: Ha csak egy kívánságod lehetne, mit kérnél a szüleidtől? Mit szeretsz a legjobban egy ünnepnapon?
- Letölthetjük és kinyomtathatjuk a gyerekeknek szóló szeretetnyelvtesztet is.
Letöltés:
Megjelent a 2013/3-es számban.
Állati barátok (33. o.)
- Nyomtassuk ki magunknak az Állati barátok című cikket. Töltsük le a kapcsolódó fényképeket is, és vetítsük ki az órán, miközben olvasunk.
Ízelítő:
Ki lakik a cápa szájában?
Lennél egy cápa barátja? Persze csak akkor, hanem csattogtatná rád a fogait!
Az apró kalauzhal annyira biztonságban érzi magát a cápák körül, hogy még a hatalmas állkapcsukba is bemerészkedik. A cápa nem bántja, mert tudja, hogy a kis halacska megtisztítja a bőrét és a fogait az apró élősködőktől, rákoktól. Ezért cserébe, ha kell, meg is védi kis barátját!
- Mindenki gondoljon egy barátjára. Szerinted milyen állat lenne a barátod? És te milyen állat bőrébe bújnál szívesen, hogy segíteni tudj a barátodnak?
- A gyerekek le is rajzolhatják magukat és barátjukat „állatbőrbe bújva”.
Letöltés:
A képek letöltéséhez előbb kattintson a képre az egér középső gombjával. A kép új fülön jelenik meg a böngészőben. Váltson az új fülre ahol a nagy felbontású kép megjelent, és a képre az egér jobb gombjával kattintva választhatja a “Kép mentése más néven…” lehetőséget.
Megjelent a 2014/4-es számban.
Kell egy csapat! (36. o.)
- Nyomtassuk ki mindenkinek a hasonló című önismereti tesztet.
- A teszt megoldása és értékelése után alakítsunk minél összetettebb csapatokat. Ezek minden tagja ismertesse a többiekkel, hogy ő milyen tulajdonságokkal rendelkezik: melyek az erősségei, melyek a gyenge pontjai. Ha megismerték egymás képességeit, találjanak ki maguknak egy feladatot, amellyel együtt segíteni tudnák a közösséget. Egymás között osszák fel, hogy a feladat elvégzése közben ki miért lenne felelős. A csapat önként vállalt feladatai lehetnek nagyon konkrétak is (például szemétszedés a környéken).
- Miután minden csapatot meghallgattunk, kérdezzük meg: Könnyű volt-e a feladat kitalálása, megszervezése az imént? Hogyan zajlott a csapatmegbeszélés? Ki hozta az ötleteket? Ki osztotta ki a feladatokat? Ki gondolt a szükséges eszközök beszerzésére, stb.?
Letöltés:
Kell egy csapat_onismereti teszt_DOC
Megjelent a 2014/4-es számban.
Falkák, rajok, kolóniák (36. o.)
- Mutassunk a gyerekeknek képeket „állatcsapatokról”, ahol természetes az együttműködés – lásd a letölthető példákat. Az állatok is tudják, hogy egyedül nem jó. Együtt sokkal jobban lehet védekezni a ragadozók ellen, vagy éppen eredményesebben lehet vadászni. Falkák, rajok, kolóniák, csordák, családok – akármilyen legyen is a csapat, együtt sokkal sikeresebbek, mint külön-külön.
- Válasszunk a gyerekek létszámától függően csapatvezetőket, akik kiválasztják a saját csapatukat. Döntsék el, milyen állatok lesznek (farkasfalka, oroszláncsorda, mongúz csapat stb.).
- Kiterített hullámkartondobozon temperával vagy aszfaltra aszfaltkrétával rajzolják meg a saját állatcsapatuk vadászterületét, illetve lakhelyét.
Letöltés:
A képek letöltéséhez előbb kattintson a képre az egér középső gombjával. A kép megjelenése után az egér jobb gombjával választhatja a “Kép mentése más néven…” lehetőséget.
Megjelent a 2014/4-es számban.
Madarat tolláról, embert barátjáról? (40. o.)
- Vezessük be a feladatot: „Madarat tolláról, embert barátjáról.” Hallottad már ezt a közmondást?
- A gyerekek párosával válasszanak maguknak olyan meseszereplőket, akiknek a tulajdonságaik jól kiegészítik egymást. Segíthet a hasonló című cikkünk, amelyet letölthetünk, és közösen elolvashatunk.
- A felkészülés után a „mesepárok” mutatkozzanak be: mondják el, hogy miként tudják egymást segíteni, milyen hatással vannak egymásra, hogyan egészítik ki egymást. A többiek találják ki ezek alapján, melyik mese szereplői szólaltak meg.
Letöltés:
Megjelent a 2014/1-es számban.
Állati családok (49. o.)
- Hozzunk a foglalkozásra olyan képeket (lásd az ajánlott, letölthető fotókat és a kapcsolódó szöveget), amelyek állatcsaládokat ábrázolnak, és amelyek jól megragadják egy-egy jellegzetességüket. Beszélgessünk: a képek alapján milyenek lehetnek ezek az állatcsaládok?
Például:
Cickányok a zebrán
Amikor a kiscickányok már elhagyhatják az odút, de egyedül még nem indulhatnak élelembeszerző útra, akkor szépen libasorba állnak, és megragadják egymás farkincáját. Legelöl a mamacickány, utána haladnak a kölykök. Így biztosan nem tévednek el az erdő göröngyös talaján. Mert a korhadt fatörzsek, a gombák és a kövek még felnőtt cickánynak is kihívást jelentenek! (Hát persze! Hiszen ő is alig öt centiméteres!)
- A képeket helyezzük el a terem különböző pontjain. A gyerekek válasszanak maguknak egy olyan állatcsaládot, amelyről úgy gondolják, hogy a saját családjukat jelképezheti. (Ha a családom állat lenne, ez lenne: …) Számoljunk háromig, és szaladjanak a kiválasztott képhez. Csak akik más állatot választanának, maradjanak a helyükön.
- Kérdezgessük meg a gyerekeket, mit választottak, és miért éppen azt. Melyik állatot választották a legtöbben? Vajon miért?
Letöltés:
Megjelent a 2015/2-es számban.
A folytatás új oldalon!
_________
A tevékenységeket írta:
Miklya Luzsányi Mónika
A letölthető anyagok szerzői:
Beberika Dorina − Mind közül a legszebbet, Egy elképzelt állatkonferencia
dr. Hódi Veronika − Álruhás királynő
dr. Ónodiné Kállay Adél − Milyen vagyok?; A szeretet nyelvei
Farkasné Pásztor Ilona − Az állatok élete: a táplálkozás
Füller Tímea − Madarat tolláról, embert barátjáról?; Így mindenki jól jár!; Ismerd meg hazánkat!
Gajdó Ágnes − Magyar örökség
Kathyné Mogyoróssy Anita − Tied a döntés!; Kell egy csapat
Kiss-Czakó Imre − Élet a sarkvidéken; Világörökség
Majoros Nóra − Állati barátok; Falkák, rajok, kolóniák; Állati családok; Te milyennek képzeled az Éden kertjét? Miért nyílnak a virágok?
Nagy-Komáromy Zsuzsanna − Királyi farsangolás
Zászkaliczky Zsuzsanna − Hogyan éltek a gyerekek a Biblia korában? ; Volt-e karácsony Jézus korában?; Húsvét Jézus korában; A legvidámabb ünnep
Kis-Czakó Imre − Az álcázás művészete, Mennyi fényes, szép madár
Sok szeretettel.
Mírus